Pilates: Hengitys

07.10.2018

Anna hengityksen vain olla - puuttumatta siihen mitenkään. Tarkkaile ja tunnustele, nauti ja ole kiitollinen jokaisesta sisäänhengityksestä, joka sinulle vielä annetaan.

Anna elämän vain olla - tarkkaile ja tunnustele, nauti ja ole kiitollinen jokaisesta hetkestä, joka sinulle vielä annetaan.

4 / 6 Hengitys

Hengitystä rytmittämällä voimme tukea tai vastustaa liikkeitä. Hengitys nivoutuu yhteen liikkeen kanssa muodostaen kokonaisuuden, joka kantaa läpi harjoitusten.

Hengitys on aina mukanamme, aina läsnä tässä hetkessä. Keskittymällä ja pitämällä mielen kiinnittyneenä hengitykseen löydämme helpommin jokaisen, toistaan seuraavan nyt-hetken. Saamme paremman yhteyden myös omaan kehoomme ja sen tuntemuksiin.

Pysähtyessämme hengityksen kautta nyt-hetken rauhaan, voimme löytää päivitystä kaipaavia malleja omassa ajattelussa. Tässä rauhassa jokin meissä - sisäinen viisaus - tietää aina miten kukin hetki kannattaa käyttää.

Lisäksi syvällä, rauhallisella hengityksellä on monia positiivisia vaikutuksia. Jo muutama rauhallinen hengitys laskee stressihormonitasoja ja mm. hormoneiden kautta vaikutukset yltävät koko kehoomme. Verenpaine ja kolesteroli laskevat, vastustuskyky parantuu, myrkyt poistuvat tehokkaammin, masennus ja ahdistus helpottuvat, keskittymiskyky ja aivotoiminta paranevat - koko kehomme alkaa voida paremmin.

Hengitys tapahtuu itsestään ja kulkee mukanamme koko elämämme ajan. Se on meille elämä.


Joseph Pilates listasi metodilleen kuusi pääperiaatetta. Ne ovat hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus.